کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

گود برداری تاریخی


sfc0_637035583595347878_md.jpg

مسؤولان عراقی به دلیل بافت فشرده منطقه ی اطراف حرم امام حسین و گران بودن زمین به مهندسان فنی و مشاور پیشنهاد می‌دهند که بخش مهمی از صحن جدید در زیر زمین ساخته شود. پیشنهادی که در نهایت مقبول می‌افتد و مقرر می‌شود شبستان اصلی صحن، زیر زمین باشد و روی سطح زمین هم صحن روباز و بدون سقف ساخته شود.

برای شروع کار باید این منطقه را خاکبرداری کرد. منطقه‌ای که 21 مهر 59 شمسی (برابر با عاشورای سال 61 قمری) شاهد درگیری بین سپاه سیدالشهدا(ع) و لشکر یزید بوده حالا بعد از حدود 1335 سال بعد باید خاکبرداری شود. حتی تصورش هم می‌تواند مو بر اندام هر کسی سیخ کند. بعد از همین خاکبرداری بود که شایعات پیدا شدن لوازم و اشیایی از نبرد عاشورای سال 61 هجری مثل بمب ترکید، اما واقعیت ماجرا چه بود؟
نکته مهم آن‌که تیم مهندسی و خاک‌برداری در این مرحله، اشیا و لوازم فلزی نیافته‌اند به آن معنا که سالم یا نیمه‌سالم باشد. اصولا فلز در چنین بازه‌ای از زمان سالم باقی نمی‌ماند و تجزیه و فسفات می‌شود. آنچه یافت شده آثار و نشانه‌های رگه‌های فسفات و اکسید است. رگه‌هایی که به احتمال زیاد بقایای سلاح و ابزارهای فلزی بوده که در 1335 سال قبل (شمسی) در نبرد روز عاشورا مورد استفاده طرفین قرار گرفته‌ است از شمشیر گرفته تا نیزه و سپر و امثالهم. مشخصا رگه صاف فسفات کشف شده که احتمالا مربوط به نیزه یا سلاحی شبیه به آن است. از دیگر رگه‎‌های کشف شده، سطح دایره‌شکلی از اکسید بود که به احتمال زیاد مربوط به ابزاری مانند سپر مبارزان و جنگاوران بوده. ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که علاوه بر رگه‌های فسفات و اکسید، بعضا ظروف سفالی و کوزه‌هایی هم کشف شده که مشخص نیست از بقایای عاشورای سال 61 هجری باشد.